פורום חשמל

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #121602
    SHAER
    משתתף

    שלום רב

    בבניין משותף ישנו פיר ורטיקלי למערכות מתח נמוך מאוד כגון גילוי אש אינטרקום וTV האם יש צורך לידרוש להאריק את תעלות הרשת שמונחים הכבלים הנ”ל (יש להאריק שרות מתכתי שבבניין) 

    #121629
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    תעלות מתכת לכבלים, כמו גם שירותים מתכתיים אחרים מחברים לפס השוואת פוטנציאלים,באמצעות מוליכי חיבור מנחושת בשטח חתך של 10 ממ”ר לפחות.

    הרעיון הוא ליצור במבנה השוואת פוטנציאלים ולא לצורך הארקה כי כבל נחשב בעל בידוד כפול.

    #121671
    meirfrom
    משתתף

    שלום רב אריאל,

    קודם כל תודה רבה על כל המידע המחכים

    אני מבצע כרגע תשתית במוסד ציבור ובין היתר מרכיב מאות מטרים של תעלות רשת הן למתח נמוך והן לנמוך מאוד,

    קיבלתי הוראה מהמהנדס שנותן פיקוח על נושא החשמל להאריק כל רשת (3 מטר ואף פחות מכך כשחותכים) עם מהדק קנדי כדי שיהיה מוארק ומאותה סיבה אין צורך להאריק תעלות למתח נמוך מאוד ואולי אפילו אסור כדי לא לגרום לזרם דלף לעבור דרך ההארקה של תעלות אלו,

    לפי ההסבר שלך לכאורה ניתן להאריק רק מקצה הרשת ועד לפס ההשוואה וכן להאריק את תעלות למתך נמוך מאוד כי זה גוף מתכת

    אשמח להבהרה

    תודה מראש

    #121682
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    1. נכון כל תעלה או סולם כבלים יש לחבר לפה”פ באמצעות מוליך חיבור בשטח חתך 10 ממ”ר לצורך השוואת פוטנציאלים.
    2. מאחר ועל פי רוב סולם או תעלה אינם רציפים, יש צורך לחבר את המוליך לכל מקטע שלהם. ולכן מקובל להניח מוליך חשוף בשטח חתך 10 ממ”ר לפחות לאורך הסולם או התעלה ולחבר כל אחד מהמקטעים למוליך זה באמצעות מחבר מתאים.
    3. שירות מתכתי רציף, כמו למשל צינור מים, פיר מתכתי של מעלית, צינור אוויר דחוס וכד’ יש לחבר לפה”פ בנקודה אחת. 
    #121982
    luz
    משתתף

    אריאל שלום,

    במפעל עם ערך עכבת לולאה גבוה הוחלט להוציא את המפסק הראשי מהלוח המתכתי ללוח פוליאסטר, ולהגן על המתקן בפחת כהגנה בלעדית.

    כבלי ההזנה מחח”י אל המפסק הראשי (כבלים חד גידיים N2XY) עולים בתעלת פח אל לוח הפוליאסטר עם המפסק הראשי. הכבלים מותקנים בתעלת הפח ונכנסים ללוח המבודד בצורה כזו שלא מאפשרת פגיעה במעטה/בידוד של הכבלים וחשמול התעלה.

    להבנתי התעלה לא חייבת בהארקה כמו שלמדתי ממך, כי הכבלים בעלי בידוד כפול. יחובר לתעלה מוליך חיבור לפחות 10 ממ”ר, לצורך השוואת פוטנציאלים (במבנים כאלו ללא הארקת יסוד, מסובך ליצור תנאים לאיפוס, אך קיימת השוואת פוטנציאלים חלקית. חלקי פלדה במבנה, תעלות רשת וכו’ מחוברים לפס הארקות (מעין פה”פ)).

    מהנדס ששוחחתי איתו בנושא, טען שהתעלה חייבת בהגנה מפני חשמול. להבנתי לא, החוק מחייב בהגנה מפני חשמול צינורות מתכת בהם מושחלים מוליכים מבודדים, ולא כבלים, ולכן כאן המוליך הוא לא כהגנה מפני חשמול, וזה הבדל עקרוני (מעבר לשטח החתך של מוליך ההארקה). הגנה מפני חשמול לא מסתכמת במוליך הארקה, אלא גם בהפסקת הזינה במקרה של חשמול. וכאן במקרה של חשמול התעלה (לא סביר שיקרה) החשמול יימשך לנצח, כי זרם התקלה לא יגרום לשריפת נתיכי חח”י, והחשמול יהיה לפני הפחת.

    אמנם השוואת הפוטנציאלים תועיל שלא יהיה מתח מגע בין התעלה לסביבתה במקרה של חשמול התעלה. אך זה לא נקרא “הגנה מפני חשמול”.

    לענ”ד המצב תקין למרות עכבת הלולאה, בגלל שמדובר בכבלים. אשמח לדעת אם אני צודק (לעיתים ניתן לפתור את זה ע”י “הלבשת” צינור על הכבלים, או החלפת התעלה לחומר מבודד, אך השאלה עקרונית).

    בתודה מראש

    #121983
    luz
    משתתף

    קצת נבוך, לגבי מה שכתבתי שבמקרה לא סביר של חשמול התעלה, השוואת הפוטנציאלים תועיל למנוע מתח מגע, משהו לא ברור לי-

    כאשר מחברים שירות מתכתי כזה, שלא צפוי להופיע עליו מתח (אך יש אפשרות רחוקה שכן יופיע), למערכת ההארקה במתקן שאין בו הארקת יסוד והשוואת פוטנציאלים מלאה, אזי במקרה לא סביר של חשמול אותו שירות מתכתי, אם מדובר בחשמול שלא ייפסק, אמנם לא יופיע מתח בין אותו שירות לסביבתו, אך זה יגרום לחשמול כל מערכת ההארקה, ועלולים להופיע מתחי מגע במקומות אחרים, ובין המבנה לסביבתו…🤔

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.