שלום חברים,
שאלה שלא נותנת לי לישון כבר תקופה ואיני מצליח לקבל תשובה ברורה.
נפגשתי עם ד”ר יבגני כץ הנפלא השבוע ומפאת קוצר הזמן לא קבלתי תשובה מספיק מעמיקה בעניין.
מדוע ישנה חשיבות למדוד את התנגדות מסה האדמה כלפי הארקה אם בסופו של דבר הוא חלק ממסלול התקלה? מה החשיבות בבדיקה בכך שתהיה מתחת לערך 20 אום (לדוגמא באיפוס) אם בבדיקת לולאת התקלה התקבל ערך של 0.01 אום?
תודה רבה!
אור
אור שלום
אכן דר’ יבגני כץ הוא מהמומחים הגדולים בארץ לנושא הארקה.
לעצם שאלתך, עכבת לולאת התקלה אינה מיצגת את התנגדות ההארקה. במרבית המקרים נסגרת הלולאה באמצעות מוליכי PEN בשיטת TN-C-S או באמצעות מוליך הארקה בשיטת TN-S. גם בשיטת TT נסגרת העכבה לעתים קרובות דרך מבנים מאופסים אחרים או באמצעות שירותים מתכתיים.
רק בדיקת התנגדות הארקת המבנה ביחס למסת האדמה מבטיחה שהארקה בוצעה כשורה ובמקרה של ניתוק ביתר המוליכים יובטח עדין מסלול תקלה.
הערך שציינת 0.01 אום אינו מעשי במרבית המתקנים וקרוב לודאי שנמדד באמצעות מכשור לא מתאים.
אור שלום
אכן דר’ יבגני כץ הוא מהמומחים הגדולים בארץ לנושא הארקה.
לעצם שאלתך, עכבת לולאת התקלה אינה מיצגת את התנגדות ההארקה. במרבית המקרים נסגרת הלולאה באמצעות מוליכי PEN בשיטת TN-C-S או באמצעות מוליך הארקה בשיטת TN-S. גם בשיטת TT נסגרת העכבה לעתים קרובות דרך מבנים מאופסים אחרים או באמצעות שירותים מתכתיים.
רק בדיקת התנגדות הארקת המבנה ביחס למסת האדמה מבטיחה שהארקה בוצעה כשורה ובמקרה של ניתוק ביתר המוליכים יובטח עדין מסלול תקלה.
הערך שציינת 0.01 אום אינו מעשי במרבית המתקנים וקרוב לודאי שנמדד באמצעות מכשור לא מתאים.