פורום חשמל

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #76092
    Raz_K
    משתתף

    שלום אריאל, מס’ שאלות בנושא ווסתי תדר:

    1. ביום העיון דברת על כך שווסת התדר מוצא גל ריבועי במשרעת קבועה של 540V (תמיד) רק אורך הגל ואורך הזמן בין הגלים יוצר לבסוף גל זרם סינוסאידלי (פחות או יותר). בהמשך ציינת שבתדרים מתחת ל 50HZ גם המתח יורד. אשמח אם תרחיב/תבהיר בנושא, כ”כ מה קורה מעל 50HZ.

    2. האם יש מגבלה לעבוד עם ווסתי תדר כאשר לוח המכונה מוזן מגנרטור “ארעי” בשטח? לצורך העניין דיזל גנרטור בהספק 50KVA שאינו מצוייד בבקרה אלקטרונית לויסות.

    3. ממה נובעת הבעיה למדוד זרם עם צבת ביציאה מהווסת, ואיך/איזה סוג של מכשיר כן מאפשר זאת? אני יודע שאפשר לראות נתון זה בווסת אך בכל זאת.

    4. האם בהדקי המוצא של ווסת תדר ישנו מתח (וסכנת חישמול) גם כאשר הוא דולק אך אין לו פקודת עבודה?

    5. האם מתנע תרמו מגנטי יכול להיות הגנה מספקת בהדקי מוצא של הווסת במקרה של קצר לגוף.

    תודה מראש, רז.

    #76111
    arielsegal
    מנהל בפורום

    רז שלום.
    1. אכן בקר מהירות מנוע מוציא מתח בעל צורה מלבנית מאופנן. בתדר עד 50 הרץ נשמר יחס מתח לתדר קבוע. במקרה זה ירידה בתדר מפחיתה את המתח בדיוק באותו יחס. בתדר של 25 הרץ המתח המסופק למנוע יהיה שווה ערך ל-200 וולט. במקרה זה נשמר המומנט המרבי קבוע ונשמרת צורת אופין המומנט כתלות במהירות (רק מוזזת בהתאם לתדר). בתדר מעל ל-50 הרץ לא ניתן להעלות את המתח היעיל שמקבל המנוע אל מעל ל-400 וולט ולכן למרות עלית התדר נשמר המתח ללא שינוי. במקרה זה נשמר ההספק הנמסר למנוע קבוע (המתח והזרם קבועים), מאחר והמהירות עולה הרי שהמומנט יורד עם עלית התדר. M= 0.975* P/n.
    2. לא אמורה להיות בעיה משמעותית בהזנת מנוע באמצעות בקר מהירות מנוע כשהמתקן מוזן מגנרטור. נהפוך הוא, בזכות ההתנעה הרכה של בקר המהירות התנעת המנוע קלה הרבה יותר. כמובן שהספק הגנרטור צריך להיות לפחות כפול מהספק המנוע.
    3. מאחר וגל המתח וגל הזרם אינם סינוסואידליים (במיוחד גל המתח) יש צורך במכשיר שידוע למדוד זרם ומתח שאינם סינוסואידליים. מכשירים כאלה רשום עליהם T.R.M.S כלומר מדידת ערך אפקטיבי אמיתי של הגל.
    4. למיטב ידיעתי במרבית וסתי המהירות אין מיתוג גלווני של היציאה ולכן רק מצב הטרנזיסטורים מכתיב את מצב המוצא. במצב זה, בהחלט קיים מתח ללא זרם ואפשרי מצב חשמול.
    5. לא ניתן להתקין מתנע תרמו מגנטי ביציאת בקר המהירות היות ואין אפשרות שהגנותיו יפעלו בעת קצר במנוע היות והבקר לא מאפשר התפתחות זרם גבוה מספיק. מסתמכים במקרה זה על ההגנות המובנות בבקר המהירות.

    #81981
    arielsegal
    מנהל בפורום

    רז שלום.
    1. אכן בקר מהירות מנוע מוציא מתח בעל צורה מלבנית מאופנן. בתדר עד 50 הרץ נשמר יחס מתח לתדר קבוע. במקרה זה ירידה בתדר מפחיתה את המתח בדיוק באותו יחס. בתדר של 25 הרץ המתח המסופק למנוע יהיה שווה ערך ל-200 וולט. במקרה זה נשמר המומנט המרבי קבוע ונשמרת צורת אופין המומנט כתלות במהירות (רק מוזזת בהתאם לתדר). בתדר מעל ל-50 הרץ לא ניתן להעלות את המתח היעיל שמקבל המנוע אל מעל ל-400 וולט ולכן למרות עלית התדר נשמר המתח ללא שינוי. במקרה זה נשמר ההספק הנמסר למנוע קבוע (המתח והזרם קבועים), מאחר והמהירות עולה הרי שהמומנט יורד עם עלית התדר. M= 0.975* P/n.
    2. לא אמורה להיות בעיה משמעותית בהזנת מנוע באמצעות בקר מהירות מנוע כשהמתקן מוזן מגנרטור. נהפוך הוא, בזכות ההתנעה הרכה של בקר המהירות התנעת המנוע קלה הרבה יותר. כמובן שהספק הגנרטור צריך להיות לפחות כפול מהספק המנוע.
    3. מאחר וגל המתח וגל הזרם אינם סינוסואידליים (במיוחד גל המתח) יש צורך במכשיר שידוע למדוד זרם ומתח שאינם סינוסואידליים. מכשירים כאלה רשום עליהם T.R.M.S כלומר מדידת ערך אפקטיבי אמיתי של הגל.
    4. למיטב ידיעתי במרבית וסתי המהירות אין מיתוג גלווני של היציאה ולכן רק מצב הטרנזיסטורים מכתיב את מצב המוצא. במצב זה, בהחלט קיים מתח ללא זרם ואפשרי מצב חשמול.
    5. לא ניתן להתקין מתנע תרמו מגנטי ביציאת בקר המהירות היות ואין אפשרות שהגנותיו יפעלו בעת קצר במנוע היות והבקר לא מאפשר התפתחות זרם גבוה מספיק. מסתמכים במקרה זה על ההגנות המובנות בבקר המהירות.

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.